grutto's, tureluurs, watersnippen en andere vogels - Reisverslag uit Reykhólar, IJsland van Wij - WaarBenJij.nu grutto's, tureluurs, watersnippen en andere vogels - Reisverslag uit Reykhólar, IJsland van Wij - WaarBenJij.nu

grutto's, tureluurs, watersnippen en andere vogels

Door: Wij

Blijf op de hoogte en volg Wij

25 Juni 2024 | IJsland, Reykhólar

Ja, waar waren we gebleven. Het is vandaag dinsdag 25 juni. Afgelopen zondag hadden we een "vrije" dag in Akureyri. Tenminste we hadden daar 2 nachten . Op zondag overdag zijn we eerst naar het Christmas house geweest. Een schattig huisje waar het hele jaar kerstmis is. Allerlei prullaria te koop van kerstballen tot alles wat met kerst te maken heeft. Daarna zijn we naar het vliegtuig museum geweest. 3 minuten verder op. Was wel leuk met een complete Fokker 27 die als kustwacht vliegtuig hier heeft gediend. Daarna wilde Annemarie graag naar de bothanische tuin van Akureyri. Dat is hier gewoon een openbaar park(je) midden in de stad. Er staan best wel leuke planten en bloemen in die bij ons ook bloeien. Maar aangezien hier de lente kort en hevig is, bloeien hier al planten en bloemen die bij ons nog in het bloei begin stadium staan. Het moet hier dus allemaal wat sneller in kortere tijd. Ja je kon ook wel wat eten in die tuin, maar ten eerste was dat stervens duur en ten tweede niet echt iets wat lekker was.

Dus dan maar een bakkertje in geschoten. We moesten toch ook noch brood hebben. Hier een lekker belegd broodje gegeten. Anne marie is toen nog de heuvel op gelopen naar een kerk. Daar was een soort lezing van een kunstenares bleek. Maar dat was dermate interessant dat Anne marie bijna 2x in slaap was gevallen. We wilden ook nog even naar het motor museum. Dat ging om 17.00 dicht dus daar snel naartoe. Er stonden best wel aardige motorfietsen. HD, Indian, en een erg mooie Henderson 4 cil lijn motor. Voor de kenners. Het verhaal van deze motor is dat de gene die hem van de sloop gered heet deze motor geheel heeft gereviseerd en alles zelf heeft moeten maken. Van klepstoters tot zuiger en veren. Net voordat hij overleed heeft hij hem nog net zien rijden. Verder stonden er mooie Ariels en Matchless motoren. De liefhebbers zegt dat wel wat denk ik. Het werd die avond nog heerlijk weer en we hebben de BBQ maar weer aangestoken en lekker buiten gegeten en van de zon genoten. We kwamen nog in gesprek emt een stel uit Zwitserland. Die waren met eigen camper vanuit Zwitserland gekomen, en gaan na IJsland, nog even Zweden en Noorwegen doen. Ze hebben 3 maanden vakantie! Hij werk voor een bouwfirma en kon zolang vrij krijgen als hij maar 1 dag in de week werkte vanuit zijn camper. Hij had gezegd, prima dinsdag morgens om 09.00 vergaderen. Hij was echter vergeten dat het in IJsland dan 2 uur vroeger is. Oeps.

Van Akureyri ging het verder naar het Westen. We kwamen aan in Hvammstangi. Een dorpje van niks eigenlijk maar wel met een Seal Museum. Ja, je verzint het niet. We konden nog naar de punt van de baai om ze te bekijken maar dat was 25 Km heen op een gravel weg en 25 Km die weg weer terug. Dus dat hebben we maar niet gedaan. We moesten toch ook nog in onze eerste levensbehoefte voorzien, Juist, bier. Daarna naar de camping. Was niet veel maar voor 1 nacht goed te doen. We hadden in ieder geval electra. Na het ontbijt ( het is inmiddels dinsdag 25 juni) gingen we verder naar de zgn Westfjorden. We hadden deze tip gekregen van het echtpaar uit Zalk die we in Husavik tegenkwamen. De wg hierna toe ging eerst via de hoofdweg (nr.1) daarna moesten we rechtsaf naar het het noorden. Op een gegeven moment ding het asfalt over in NIET asfalt. De hele camper schudden als een achterlijke maar alles is heel gebleven. Onderweg nog wel door mooie canyons gereden en de weg was sommige delen niet geasfalteerd en dan weer wel. Hier aangekomen waren we bijna de enigste op de camping, nou ja camping? Het is een mooi stuk veld met uitzicht op het natuurgebiedje. En, jawel er is een zwembad. Gelukkig verwarmd. Vanmiddag nog een stukje gelopen en veel vogels gezien. Grutto's, watersnip, Tureluur, sneeuwhoen. Dus was best leuk. Daarna even naar het zwembad. Lekker in de hottub en een paar baantjes getrokken.

Morgen gaan we alweer naar onze laatste stop voor we de camper vrijdag gaan inleveren.

We gaan naar Stykkisholmur. Daar blijven we 2 nachten en kunnen dan donderdag het schiereiland verkennen.

Nou luitjes het was weer een heel verhaal.

Tot de volgende keer.

Doei