paarden en walvissen - Reisverslag uit Akureyri, IJsland van Wij - WaarBenJij.nu paarden en walvissen - Reisverslag uit Akureyri, IJsland van Wij - WaarBenJij.nu

paarden en walvissen

Door: Wij

Blijf op de hoogte en volg Wij

22 Juni 2024 | IJsland, Akureyri

Wat een rare titel zou je zeggen, maar laat ik beginnen bij de walvissen. In Husavik hebben we een whale watch tour gemaakt. Het was weer prachtig weer op zee en we hebben daarom ook echt genoten. De trip duurde een uurtje of 3 en we vertrokken om 13.15. We hadden intussen al een pannenkoekje op maar echt een bodempje was niet nodig. De zee was rustig. Er waren zo'n 40 personen aan boord en dat was goed te doen. We raakten aan de praat met een stel Hollanders uit Zalk "off all places". Was best gezellig. We hebben tijdens de trip 3(verschillende) walvissen, meerdere keer gezien. Wel enkele foto's kunnen maken maar niet echt van dicht bij zoals in Argentinie jaren geleden. Maar al met al wel echt leuk allemaal.

Na afloop van de trip bij de lokale brouwerij nor een biertje in de zon gedaan. Ja, ook dat kan op IJsland!

Toen kwam de vraag, gaan we zelf koken of gaan we buiten de deur eten. We hebben maar voor de laatste optie gekozen. Dus de camera's eerst teruggebracht naar de camper en daarna weer terug naar het dorp om een restaurant te vinden en wat lekkers te eten. Dat was weer prima gelukt en we hadden dus dan ook een heerlijke dag.

Gisteren vrijdag 21 juni, zijn we naar een klei plaatsje gereden genaamd Grenivik. Vlak bij Akureyri. Maar voordat we uit Husavik weg wilden hadden we toch nog een probleempje. Het opstapje van de deur van de camper wilde niet meer inklappen. Dus verhuur bedrijf gebeld en die zeiden dat het een simpel veel voorkomend probleem was. Ze stuurden een link met een youtube filmpje om het te verhelpen. Onder het trapje zit namelijk een sensor, en als daat vuil tussen zit, werk het in en uitklappen niet meer. Was dus gelukkig zo verholpen. Na wat boodschappen en tanken gedaante hebben weer op pad. Komen we op de camping in Grenivik aan, staan er op dat moment wat verlaten alleenstaande sleurhutten. De stroomaansluitingen waren spanningsloos bus niet handig. Op zoek naar de beheerder. Die zei dat de camping net open was en dat hij het toilet gebouw nog moest opruimen. En de hoofdschakelaars stonden nog uit dus de stroomtoevoer was ook zo hersteld. Zitten we net rustig aan een biertje, ja alweer, komen er in no time een heleboel IJslanders met sleurhutten de camping op. Von den wij nogal verdacht. Nu hebben wij een camper met een IJslands kenteken, dus inderdaad met denkt dat wij ook tot de lokals behoren. Maar nee dus. Wat bleek nu er was een familie meeting begonnen op de camping. Zo iets van 100 personen zouden komen. Ter ere van Oma of zo. Het is toch allemaal vredig verlopen.

Vandaag zou Annemarie gaan paardrijden. Ze had het allemaal zelf geregeld en gereserveerd, dus op naar de manege op zaterdag ochtend. De vertrektijd van de rijtrip stond gepland op 9.30 en we waren ruim op tijd om Annemarie van regenkleding en handschoen en rijcap te voorzien. Dat was allemaal vlot geregeld. Dus om 9,30 was de trip vn 3 uur begonnen. Ze heeft zich perfect vermaakt. Maar ze denkt dat ze morgen wel spierpijn heeft. Ja, je moet er wat voor overhebben. Nu zitten we in Akureyri en morgen gaan we de stad verkennen. Moet wel met camper want lopend is dat te ver.

We gaan het zien.

wordt vervolgd.

• 24 Juni 2024 - 08:40

Margriet :

Klinkt weer helemaal top , hopelijk valt de spierpijn mee [e-1f923] in NL nu eindelijk ook de zon en 20 graden , hè hè , kunnen we hier ook het biertje buiten drinken . Veel plezier nog [e-1f618] Margriet

• 27 Juni 2024 - 09:03

Virginie :

Klinkt allemaal weer super!