Puffins - Reisverslag uit Bakkagerði, IJsland van Wij - WaarBenJij.nu Puffins - Reisverslag uit Bakkagerði, IJsland van Wij - WaarBenJij.nu

Puffins

Door: Wij

Blijf op de hoogte en volg Wij

17 Juni 2024 | IJsland, Bakkagerði

Vandaag was het zover, we zijn naar een punt geweest waar de Puffins zitten te broeden. We waren weer niet de enigste die eropaf komen. Maar wel erg mooi deze vogeltjes. Want groot zijn ze niet. Wel een beetje onhandig. Ze komen waggelend uit hun holletje en als ze gaan vliegen, laten ze zich eigenlijk van de rotswand vallen met de vleugels uitgeklapt, en dan vliegen ze bijna vanzelf. Een elegante manier van vallen dus. Het was prachtig mooi weer, maar op IJsland staat hier altijd een beetje wind en die is best fris. Dus kouwe vingers bij het fotograferen. Maar je moet er wel wat voor overhebben toch? Na een bakje koffie en thee nog een keertje het rotsje op, maar toen waren er al weer een hoop aan het vissen denk ik, want het waren er wel een stuk minder die er nog zaten. En stinken doen ze ook. Logisch als je dooie vis eet en overal kan poepen waar je maar wilt. Het liefst bij het nest van de buren natuurlijk. 0)). Ook nog best wat andere aparte vogels gespot zoals de wulp, koperwiek, Grauwe franje poot, Harlekijn eendjes, en natuurlijk de IJslandse Grutto.

Gisteren hebben we overnacht in het plaatsje waar de ferry uit Denemarken aankomt. Dorpje stelde niks voor, maar wel een mooie weg er naar toe. Over een pas met sneeuw. Onderweg nog even tanken en door.

Morgen gaan we naar het Myvatn meer. Oftewel het muggenmeer. Schijnt erg mooi gelegen te zijn. En we zien wel hoeveel nachten we daar blijven. Ligt ook aan het weer natuurlijk. We willen ook nog naar Husavik voor Whale watching en Anne Marie wil nog in de buurt van Akureyri paard rijden. Allemaal "weather depending" denk ik. Tot nu toe hebben we niet te klagen wat het weer betreft. En de camper is van alle gemakken voorzien. Zelfs via een tablet van het verhuurbedrijf via mobile hotspot, overal wifi! Perfect. En voor de navigatie kunnen we apple carplay gebruiken. Ook best handig met je eigen telefoon.

Maar wel de Garmin bij de hand mocht het netwerk uitvallen. Kunnen we in ieder geval altijd de weg terug vinden.

Nou luitjes, jullie zijn weer een beetje bij.

Tot de volgende avonturen van Jut en Jul.

• 17 Juni 2024 - 23:26

Anne Marie :

de eerste fot komt waarschijnlijk thuis op de wc deur, dan hoeft niemand meer te vragen waar het toilet is.[e-1f609]

• 18 Juni 2024 - 09:57

Hian En Loes:

Wat een fantastische fotos. Wij genieten weer mee.

• 20 Juni 2024 - 11:01

Margriet :

Wat een prachtige foto’s van de vogels ! En mooi die besneeuwde weg , dat is lang geleden hier in NL . Geniet van jullie reis , lieve groetjes Margriet

• 22 Juni 2024 - 18:42

Julian :

Wat zijn ze leuk hè die puffins. Ook erg dichtbij zo te zien. Ook benieuwd naar de foto's van de andere vogels. Veel plezier nog!