Midsommer in Sikfors - Reisverslag uit Sikfors, Zweden van Wij - WaarBenJij.nu Midsommer in Sikfors - Reisverslag uit Sikfors, Zweden van Wij - WaarBenJij.nu

Midsommer in Sikfors

Door: Wij

Blijf op de hoogte en volg Wij

23 Juni 2023 | Zweden, Sikfors

Vanmorgen heerlijk ontbeten, het is weer een mooie zonnige dag. 24gr. Omdat de Zweden vandaag Midsommer vieren is nagenoeg alles dicht, maar aangezien de feestelijkheden pas om 14.00 gaan beginnen hebben we eerst nog een korte wandeling gemaakt in een natuurgebied. Daar zouden orchideeen staan maar daar waren we te laat voor want dat seizoen loopt tot eind mei. Maar nog wel een hertje gezien. Daarna op zoek naar het grote Zweedse feest dus. Midsomer! Dan vieren ze de langste dag van het jaar. De zonnewende eigenlijk. Traditioneel wordt dan een Meiboom opgezet volledig in de bloemen kransen omhuld. Het is een familiefeest eigenlijk dus iedereen verzameld zich rondom de boom met eten en drinken. Dan is er een orkest(je) een zangeres (zonder naam) en iemand die de accordion bespeelt. Er worden dan hand in hand kringdansjes uitgevoerd rond de boom. Een hoog pipi langkous gehalte dus.Maar wel erg gezellig en heel kind vriendelijk. Hierna zijn we nog ergens een ijsje gaan eten. En jawel bij een stel Nederlanders die hier een ijscotenti zijn begonnen. Het was daar best druk. Zweden eten namelijk het hele jaar door ijsjes, ook in de winter bleek bij navraag. Heerlijk rustig je ijsje eten en geen druk verkeer om je heen, geen brommers of gillende koters.

Toen we terug waren bij het hotel eerst even een biertje gedaan en lekker uit de zon gezeten niks doen.

Een andere traditie van Midsommer hier is dat je allemaal aan een lange tafel gezamenlijk het avondeten nuttigt. Vanmorgen had de bazin al gezegd dat het vanwege de muggen al om 18.00 eten was.

Dus om 18.00 was er eerst met alle gasten een drankje vooraf, en daarna werd er gegeten. Een mooi buffet met van alles, vis, vlees vegetarisch enz. En er werd een borreltje bij geschonken. Nu wil de traditie dat er eerst gezongen dient te worden voordat je een slok(je) van je borrel neemt. Dus ook dat was erg leuk. En voor iedere slok werd er weer gezongen. Nee, verstaan doen we de Zweden nog steeds niet, maar ze spreken gelukkig wel allemaal Engels. Maar het was absoluut een hele mooie en gezellige dag. Zeker de moeite waard om meegemaakt te hebben. En zweden zijn een hele vriendelijke mensen.

Tot het volgend verhaaltje.

• 24 Juni 2023 - 07:55

L&L:

[e-1f37b] Leuk hoor. Ik dacht al dat jullie dit mee gingen maken. Niet meegedaan met de rondedans? Vind ik echt wel iets voor AM! [e-1f605]

• 24 Juni 2023 - 08:07

Fokko Schröder:

Goedemorgen, jullie genieten ervan trouwens een leuk verslag over Sikfors, zeker hoe men daar de langste dag van het jaar viert, nog veel plezier en genot van de rust.

• 24 Juni 2023 - 09:13

Rob En Nataschja:

Mooi verhaal weer. Hebben jullie zelf ook gezongen? Dat is een leuke traditie om als souvenir mee terug te nemen [e-1f609]

• 24 Juni 2023 - 10:55

Judith:

Het is weer genieten voor jullie .Ook de tradities een echte belevenis van het land zelf.

ben benieuwd naar jullie zangkunst.