FF rust - Reisverslag uit Hjo, Zweden van Wij - WaarBenJij.nu FF rust - Reisverslag uit Hjo, Zweden van Wij - WaarBenJij.nu

FF rust

Door: Wij

Blijf op de hoogte en volg Wij

28 Juni 2023 | Zweden, Hjo

Zo even een verhaaltje tussendoor. Even rust, dus. Gisteren vanuit Stockholm vertrokken naar Hjo. Ruim 300 Km. Ja, voor diegene die Zweden niet kennen, Zweden is een prachtig, schoon land, mooie natuur schone en goeie wegen. Maar als je met de auto gaat verkijk je niet op de relatie afstand en tijd. Ga er van uit dat 300 Km toch zeker 4 uur rijden is. Zeker in het noorden van Zweden. Omdat daar geen snelwegen zijn en de wegen hebben veel bochten en heuvels. Wel prachtig om te rijden. Neem de tijd er voor als je naar Zweden wilt. De afstanden zijn wel zodanig dat een rit(je) van 250 tot 300 km heel gewoon is. Anders kom je ook nergens.

In Stockholm was het bloedje warm, 27 Gr. We hebben ook erg veel gelopen. Zondag had ik 12981 stappen erop zitten (8,4 Km) en maandag eerst bijna 10 km gefietst door de stad en alles bij elkaar 19294 stappen (12,5 Km) Ik was dan ook best wel versleten. Komt ook door de warmte.

Aangezien dat in Zweden ook niet echt vaak voorkomt dat het zo warm is, hebben de meeste hotels geen airco op de kamer. Maar wel verwarming. Dus gelijk ramen open.

Onderweg naar Hjo de eerste echte regenbui gehad. De temperatuur liep terug (hou je vast) naar 17Gr. In Hjo aangekomen was het wel droog met af en toe wat druppeltjes. En 's Avonds scheen de zon alweer volop.

Hier is het vandaag (woensdag 28 juni) niet zon warm een graadje of 24. Dus goed toeven.

Het is hier in Hjo een aparte gewaarwording.

We komen aan rijden en er staat een foei lelijk gebouw. Oke dat is ff slikken. Maar we zitten in Villa Victoria, dat scheelt. De villa ligt, met meerdere villa's midden in het stadspark. Deze hebben vroeger deel uit gemaakt van het sanatorium. Uitkijkend over het Vattern meer en liggend in, het in Duitse stijl aangelegde park.Veel mooie, oude bomen (sommige zelfs met en naamplaatje erbij). Bloemperken waar ik weer volop inspiratie van op doe. Een zwembad en een strandje met ouderwetse badhuisjes, voor de deur. Dit keer is het water van het meer super helder en heerlijk om in te zwemmen.

Vanmorgen was ik de enige in het strakke water.

Het blijft apart dat de touriste treintjes en alle mensen in het park voorbij je veranda wandelen. Ja want het Pipi gehalte is mega. Mis alleen nog een wit paard met zwart geverfde stippen op zijn kont en meneer Nielson.,

We hebben besloten om, op een kleine wandeling na, dus maar lekker te relaxen. Want het went snel , in je eigen Pipi huis. Al zorgt het grijs gehalte en de rochelende man wel voor het idee dat het sanatorium nog bestaat.

Nog even een note van mijn, ik heb planten gekocht, omdat dat gewoon kan als je met de auto op vakantie ben.

Morgen gaan we naar Växjö, vraag me niet hoe je dat moet uitspreken. Dit is een rit van 190 Km. Wordt dus ook weer een uurtje of 3 rijden. Maar Zweden blijft mooi. Daar blijven we 3 nachten en vandaar uit gaan we een dagtripje maken naar o.a. het IKEA museum .

Over IKEA gesproken, tot nu toe al 1 jawel 1 IKEA gezien en wel in de buitenwijken van Stockholm verder nog niet.

• 29 Juni 2023 - 08:41

L:

Heerlijk! Zwemmen!

• 29 Juni 2023 - 08:44

L:

Lijkt inderdaad op Villa Kakelbont, maar dan minder bont.