Graskop - Reisverslag uit Graskop, Zuid-Afrika van Wij - WaarBenJij.nu Graskop - Reisverslag uit Graskop, Zuid-Afrika van Wij - WaarBenJij.nu

Graskop

Door: Sandor

Blijf op de hoogte en volg Wij

31 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Graskop

Eindelijk, daar zijn we dan weer. Na 3 dagen Krugerpark en geen internet nu vanuit de laatste halte voor het vliegveld. Wat is er allemaal gebeurd! Welnu hebben jullie even? We leven nog steeds in goede gezondheid, en hebben een geweldige vakantie! Niet verhongert en niet verdorst. Vanuit Swaziland weer ZA in en dat duurde ook maar even. Alles bij elkaar nog geen 30 minuten dus erg vlot. Dan naar Berg en Dal (nee niet bij Nijmegen) maar in het Krugerpark. Een mooie locatie alleen de bediening voor het restaurant voor de lunch was niet vooruit te branden. We waren wat aan de vroege kant dus konden we nog niet inchecken dus eerst ff wat eten. Daarna ingechecked en gelijk een "sunset game-drive" geboekt. Alleen de chauffeur had er niet zo veel zin in. Wel hebben we weer van alles gezien, olifanten rhino's, buffels, giraffen, wilde honden, hyena's en diverse hele mooie vogels. We hebben het toch wel frisjes gekregen onderweg dus 's avonds maar binnen gegeten. Het eten was goed alleen het bier smaakte wat muffig.
Over eten gesproken, de laatste avond in Swaziland heerlijk gegeten in een restaurantje vlakbij het hotel. Een vrijgevochten vrouw voerde het bewind in de keuken. Dat moest ook wel want er kwamen zo'n 30 Taiwanezen. Die moesten weten hoe ze stond te koken! Maar wel erg gezellig. Omdat het zo stampse vol zat, mochten we aan schuiven bij een Nederlands stel, die ok bij lekkerbly hadden geboekt.
Terug naar het Krugerpark. De volgende ochtend gingen we onderweg naar Skukuza, onze tweede bestemming in het Krugerpark. Volgens de geasfalteerde weg is dit c.a. 60 km. maar wij zijn via de gravelroads gegaan. Nou dan kan je de hele dag onderweg zijn. En dat waren we dan ook. Maar wel weer van alles gezien. Alleen nog geen leeuwen en luipaarden. Verder weer van alles. In de middag hoorden we dat een groep leeuwen een buffel hadden gescoord vlak bij Skukuza. Dus wij ook maar even de ramptoerist uithangen. Toen wij bij het erg stikend karkas aankwamen waren de leeuwen al aan het uitbuiken aan de overkant van de rivier. Toe dus nog steeds geen leeuwen gezien. Dan maar naar Skukuza om in te checken. Bleken ze een sunrise game drive geboekt te hebben op de dag van aankomst. Ja, dat gaat je dus niet lukken om in Berg en dal weg te rijden en via de gravelroads naar Skukuza en om 09.00 uur daar een gamedrive te doen. Dus dan maar de volgende ochtend gedaan. Wij dachten ook dat het voor de volgende ochtend zou zijn, maar in Nederland niet goed geboekt dus.
Nou, een "sunrise game-drive" weet je wel wat dat betekend!!!!
Om 04.30 opstaan!!!!! Want de drive begint om 05.30 en om 05.15 moet je je melden. En het is nog koud ook! Maar het was wel weer zeker de moeite waard! Nu wel leeuwen gespot. Het was de groep van c.a. 10 leeuwen die de buffel hadden gegeten. Nu was pa leeuw aan het slapen en de kids waren aan het spelen met moeders. Daarna nog veel te weten gekomen via deze keer wel een goeie gids over bomen, termieten en vogels. Dit hoort er natuurlijk ook bij, niet alleen de grote dieren.
We waren rond 09.00 weer terug in het kamp en eerst maar even warme thee en koffie gemaakt want we moesten toch echt opwarmen. Heerlijk in de zon ontbeten. Daarna moesten er weer boodschappen gedaan worden. ( Ja, Lil ook drank!!!) 's middags zijn we naar Panic Lake geweest. Is niet ver van Skukuza en dat is een meertje waar veel vogels komen. Heerlijke in een zwoel briesje genoten van de diverse vogels, krokodillen en nijlpaarden. Weer wat mooie foto's kunnen maken hopen we. Niet ver van panic lake is de golfbaan, en het was tijd om te lunchen. Nou hier geen sjieke bedoening. Maar we grappig, die wratenzwijnen en impalas lopen over de green. Dit word natuurlijk wel spannend als de leeuwen en de nijlpaarden dit gaan doen.Toen nog een stukje gereden en opeens stonden er een heleboel auto's aan de kant van de weg. Nou ga er dan maar bij staan want dan zal er wel wat te zien zijn. En jawel hoor een Luipaard! De big 5 hebben we dus binnen! Maar je moest zo goed kijken anders kon je hem echt niet zien. Hij (of zij) lag in een boom en na enige tijd kwam hij eruit en stak de weg over tussen een auto of 10. Niet op of omkijkend! De auto's waren totaal niet interessant voor de luipaard. Dat valt zo wie zo al op. Alle beesten blijven staand en kijken jou net zo verbaasd aan als anders om!
Heel voldaan weer terug naar het kamp, biertje, wijntje. ( Ja, Lil daar gaan we weer!) Daarna maar weer de braai aangestoken en voor de inwendige mens gezorgd. Ook dat hoort erbij in ZA. Gisteren met de Zuid Afrikaanse buren nog even gebabbeld. Als zij Rustig (stadig) Afrikaans praten en wij gewoon rustig Nederlands dan kunnen we elkaar goed begrijpen.
Vanmorgen niet door de wekker hoeven opstaan. Toch weer om 07.00 wakker. Rustig ontbijten en rond 09.00 weer op weg. Vandaag niet zo ver naar Graskop. Een kilometertje of 60.
Maar we moesten nog de z.g.n. panorama route doen. Een heel mooi stuk weg door de bergen rondom Graskop. Mooie uitzichtspunten maar het zicht is heel erg heiig. Er wordt namelijk veel grond en bos afgeband en dat geeft nogal veel rook. Dat afbranden doen ze overal om ongedierten en onkruid te vernietigen. Maar de vergezichten zijn dan wel wat minder. Nu zitten we dus in Graskop in het hoe kan het ook anders het "Graskop" hotel en B&B. Vanmiddag even een pannenkoekje weggewerkt en aangezien de restaurants vanavond hier redelijk bijtijds dicht gaan hebben we alvast maar een reservering gedaan. Ach als er maar vlees is en dat is er wel hier in ZA!
Morgen dus het laatste stukje rijden naar het vliegveld van Johannesburg . Een rit van ongeveer 300 km en rond de 4 uur rijden. Maar we hebben de hele dag als we maar voor het donker op het vliegveld zijn. En dat is rond 18.00 uur. Dan auto inleveren en wachten op de vlucht naar huis.
Dan zit deze geweldige vakantie er helaas op en gaan we bedenken wat en waar we de volgende keer heen zullen gaan. Zojuist even bij de KLM
ingechecked. Dus we komen eraan.

• 31 Juli 2014 - 18:15

Lil:

Gelukkig, jullie zijn niet veranderd door de Afrikaanse invloeden :-) jeetje wat 'n gave reis hebben jullie achter de rug! Goede vlucht terug en tot later.

• 31 Juli 2014 - 22:39

Frans:

Toch jammer dat er niet meer ruimte in de koffers was we waren graag mee gegaan.
    wat een avonturen zeg

Grt
    frans en cora

• 01 Augustus 2014 - 06:22

Hian En Loes:

nou we hebben enorm genoten van jullie reisverhalen. Wat een belevenissen.Goede reis naar Nederland.