Op naar Bilbao - Reisverslag uit Sopelana, Spanje van Wij - WaarBenJij.nu Op naar Bilbao - Reisverslag uit Sopelana, Spanje van Wij - WaarBenJij.nu

Op naar Bilbao

Door: Sandor

Blijf op de hoogte en volg Wij

01 Oktober 2021 | Spanje, Sopelana

Hallo fans, ons laatste bericht was vanuit Candas. Welnu, het is vandaag vrijdag 1 oktober. Gisteren zijn we rond 10.00 uit Candas weggereden met als bestemming Oyambra beach. De garmin zodanig afgesteld dat we snelwegen gingen vermijden. Tenminste na Gijon. Want anders word je door de hele stad gestuurd en daar zitten we niet op te wachten. Dus eerst een klein stukje snelweg en dan er af en binnendoor. Het was schitterend door de Pico’s de Europa. Mooie bergen, mooie dalen en diepe kloven, wegen langs smalle riviertjes, en mooie vergezichten. Echt geweldig. En de zon scheen, dat ook gelukkig nog. Hier waren ook veel outdoor evenementen te doen zo te zien. Tokkelbanen, bergbeklimmen, abseilen, raften enz. Een heel divers en mooi gebied dus. Na een uurtje of 3 rijden kwamen we in de buurt van de camping. Oyambre beach. Een kilometer of 50 ten westen van Santander. Weer hele mooie baaien met zandstranden en jawel hoor daar zijn ze weer “die Deutsche Leute” Alsof het een enclave was. En zo goed als allemaal surfers. Er was een mooi groot strand, dus even met je voeten in het water langs de vloedlijn. Best wel lekker. Er stond toch nog een frisse wind maar met het zonnetje erbij heel goed te doen. Er was een strandtent (La Pajaro amarillo) oftewel de gele vogel. Daar maar een biertje gedaan en wat Spaanse kroketjes gegeten. Toch anders dan een Kwekkeboom. Ja, en wat gebeurt er als je in de zon een biertje drinkt, juist, de luiken vallen bijna dicht. Dus maar terug naar de camper en ff een tukkie gedaan. Rond half 7 nog een wit wijntje en AnneMarie ging eten maken. Gehakt met pasta en gebakken uitje, paprika en gebakken champions. Afwassen en daarna koffie en thee. Nog PSV en Fijenoord gekeken. Een slaapmutsje en weer de kooi in. Vanmorgen dus vertrokken naar Bilbao. Nadat we de vuilwatertank en POTI,POTI ( wc) geleegd hebben over de snelweg naar Bilbao. Iets van 140 Km. Mooie weg en het werd bij Bilbao steeds drukker. Gelukkig de Garmin weer op snelwegen vermijden gezet want ook hier wil je niet door de stad gestuurd worden. Bijna gebeurde het toch, maar gelukkig een rondje om een rotonde en weer terug naar de goeie weg. Bij de camping in Sopelana (iets te noorden van Bilbao) hebben we 2 nachten . Want we willen morgen naar het Guggenheim museum in de stad. Het gaat nog een uitdaging worden. Eerst naar de metro lopen 1,5 Km. Met artrose in je heup niet fijn, maar gaan er toch voor. Dan 40 min met de metro en dan nog 850 meter lopen. En aan het eind van de dag nog weer terug ook. Ach, met een lading paracetamol achter de kiezen moet dat te doen zijn. Vanmiddag wat gegeten in het restaurant van de camping en voor vanavond ook maar een tafeltje geregeld. Scheelt weer gas en de afwas. Zitten trouwens nog steeds op de 1e gasfles. Nu is het lekker weer in Bilbao graadje of 20 en morgen nog wat meer. Dus we worden weer verwend. Zondag gaan we hier weer weg richting Haro. Het hard van de Rioja wijnen zegt men. Gelukkig kan je dat lopend doen.( Of rollend.) We hebben dus nog een weekje en we vermaken ons nog steeds prima.

Hasta la vista.

• 01 Oktober 2021 - 16:40

Yvonne:

"Nadat we de vuilwatertank en POTI,POTI ( wc) geleegd hebben over de snelweg naar Bilbao.......": dat zoiets mag in Spanje joh! ;)

"Zitten trouwens nog steeds op de 1e gasfles. " en dit lijkt me ook echt niet lekker zitten hoor, is echt behelpen in zo'n camper lijkt me:)

Grapje hè!

Wat een mooie tochten maken jullie. We zijn benieuwd naar de foto's.
    Succes met naar het Guggenheim gaan Sandor! Hopen dat je er achteraf niet teveel last van houdt.

• 01 Oktober 2021 - 16:51

Bianca:

Klinkt allemaal erg goed . Altijd veel beter dan het druilerige weer hier. Geniet van de Spaanse maaltijden

• 01 Oktober 2021 - 16:53

Anne Marie Kuiters :

In Sopelana, is de camping rustig, met toch een beetje zeezicht. Het is bijna10 minuten lopen naar het strand, ik heb ff mijn benen gestrekt en gevoelt of hier het water ook zo koud is. iets minder. waarom die surfers net z,n alle op dezelfde golf wachten is mij een raadsel. Weer relaxen en boekje lezen.

• 01 Oktober 2021 - 17:17

Lil:

Kun je geen taxi nemen? Vast prijzig maar misschien wel een goede investering.
    Geen weggetje achteruit moeten gaan in de Picos? Mooi en hoog daar. Zo anders dan de andere delen van Spanje. Zo ook de Rioja. Onze “huiswijn” komt bij Eguren Ugarte vandaan. Het hotel met de hoge toren in Laguardia. Zij hebben ook leuke proeverijen en rondleidingen. Ook in de Rioja: een wijnhuis dat ontworpen is door dezelfde architect als het Guggenheim. Met het zonlicht erop een mooi kleurenspel. Jammer dat het een beetje verscholen ligt en erg aan de prijs is. Als jullie in de Rioja zijn is de oogst in volle gang. Leuk om te zien al die tractortjes vol met druiven. Dat wordt ook genieten.

• 01 Oktober 2021 - 17:21

Lil:

O ja in het Guggenheim in een erg goede lunchroom.

• 01 Oktober 2021 - 18:07

Rob En Nataschja:

"Candas" is bijna Canada....
    Fijn dat jullie het zo naar de zin hebben!

• 01 Oktober 2021 - 20:24

Cootje Versteeg:

Dankjewel Sandor, een leuk verslag van jullie reis, belevenissen én pijntjes

• 01 Oktober 2021 - 20:31

Cootje Versteeg:

Hoe het kan snap ik niet maar bovenstaande reactie had een vervolg….
    we vinden Sandor juist stoer dat hij deze reis maakt, ondanks zijn klachten…respect!