Wijnen,wijnen,wijnen. - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Wij - WaarBenJij.nu Wijnen,wijnen,wijnen. - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Wij - WaarBenJij.nu

Wijnen,wijnen,wijnen.

Door: Sandor

Blijf op de hoogte en volg Wij

05 Oktober 2021 | Spanje, Burgos

Nou luitjes het was gisteren me een dagje wel in Haro, het centrum van de Rioja. De dag begon schitterend en bleef dat gelukkig ook. Na het ontbijt op pad naar de eerste Bodega. De CVNE ( Compania Vinicola del Norte de Espana. Net voor 12.00 in de zon buiten het eerste wijntje. Ja je moet ergens beginnen. AnneMarie een witte en ik een rode wijn. Om nou te zeggen geweldige wijnen...nee. De rode was droog in de mond en de witte ging wel redelijk maar niet groots. Dus op naar de volgende Bodega. Dit was bodega Muga. Hier hadden wij een proeverijtje van 4 wijnen. 1 witte en 3 rode. Het viel ons op dat in tegenstelling tot andere plaatsen hier bij de bodega's wel redelijk Engels werd gesproken. Waarschijnlijk ook omdat hier de toeristen op af komen. Maar om terug te komen op de wijnen, de witte was lekker ( hebben dan ook een fles gekocht) en de rode liep van lekker slobberwijntje tot best goed. Het liep al tegen 14.30 en dan gaan de bodega's weer dicht tot een uur of 16.00. Maar er was nog 1 die tot 18.00 open was en waarvan we de avond van te voren in het ontzettend leuke stadje al wat van hadden geproefd. Dus op daar naar toe. Daar aangekomen begon de maag ook al wat te knorren. En gelukkig konden we bij deze bodega wat ham en kaas en worst bestellen. ( nee totaal andere producten dan bij een bierproeverij). Dus n og steeds in de zon lekker aan de wijn. Ben ff de tel kwijt. Daar nog wel even leuk geklets met een stel dat uit Zwitserland kwam. Zij was Argentijnse en kwam uit Buenos Aires. Nu zijn wij daar ook geweest dus hadden we wat om over te praten. Best gezellig. Nadat hun vertrokken waren en wij aan de 2e wijn van deze bodega zaten, zag AnneMarie het volgende schouwspel. Een man en een vrouw proberen een door met wijnflessen in een fietstas te frommelen. Zegt AnneMarie in het Nederlands: PAST NIET! Horen een antwoord terug: ECHT WEL!. Dus wel goed ingeschat dat het Nederlanders waren. Ze waren echter met 1 fiets dus ik vroeg of zij dan achterop moest. Maar hij zei: mag niet met drank op rijden hé. Hilariteit alom dus. Nog 2 wijn gekocht en terug geknoffeld naar de camping. Eerst een boterham en daarna even met de beentjes gestrekt. Even geen alcohol op dat moment dus. We hadden besloten dat we 's avonds in het stadje zouden gaan eten. Nu gaan de restaurants in Spanje, zoals iedere Spanje ganger weet, pas om 20.00-20.30 open. We liepen rond 20.00 even door de leuke straatjes van Haro en wat doe je dan, je neemt een biertje of wijntje met een tapa-tje. Daarna doorgelopen naar een restaurant. Eenmaal binnen was het stampens druk. Het bleek dat als we niet gereserveerd hebben de zaak gewoon vol zat. Maar (volgens mij) de bazin, zei dat we ook in de bar konden eten als daar wat vrij kwam. Dus een paar mensen weggekeken en we hadden een tafeltje. We wilden wat betstellen en schoten een van de jongens aan die daar rond liep. We hadden wat uitgezocht op een Engelse menukaart maar daar had hij erg veel moeite mee. Met zijn vingers aan dat wat wij besteld hadden ging hij naar een collega. Die wist er wel raad mee. Wij probeerden in voor ons zo goed mogelijk Spaans de bestelling door te geven en 2 andere hele aardige bedienden, vroegen ons in het Engels of alles goed was. En dat was het ook gelukkig. Al met al een hele leuke geslaagde dag on Haro. Absoluut een aanrader.
Vandaag is het dinsdag en gaan via een tip van Lil eerst naar Laguardia, ongeveer 25 km van Haro. Hier ligt o.a. een bodega en hotel waar hun ook zijn geweest. Het weer is vandaag een beetje bewolkt en fris maar goed om te rijden. Tussen de wijnvelden van de rioja door de ene na de andere Bodega. Is niet te doen als je nog moet rijden. Dus door naar de tip van Lil. Eugen Ugarte genaamd. Eeen heel mooi hotel en bodega. We wilden wel een tour doen maar in het Engels was de pas om 15.30. Is een beetje lang wachten als je daar al om 11.00 bent. Dan maar een koffie en thee besteld en een wc op gezocht. Het leuke was dat bijna alle deuren van grote wijnvaten zijn gemaakt. Even later kwam er een grote groep binnen. Ik dacht dat het Polen waren of zo. Zijn maar niet met die groep mee gegaan. Dus weer onderweg naar onze laatste culturele stop. Burgos. Weer de Garmin op snelwegen vermijden gezet en door de binnenlanden gereden. Langs de gerooide graanvelden en jawel een weggetje iets breder dan de camper, door naar een hoofdweg naar Burgos. Hier staan we de komende 2 nachten en morgen m et de bus de stad in. We gaan het meemaken. Tot nu toe vermaken we ons prima en hebben het naar onze zin. Donderdag naar de laatste camping in Madrid en dan zit het er weer op. Helaas.

• 05 Oktober 2021 - 16:08

Wij :

De ene bodega is nog mooier dan de andere. Bij de eerste waren bijna alle plant vakken gevuld met rozemarijn, dit gaf een echte mediterrane indruk. Bij de volgend was het terras overdekt met een druif, hoe toepasselijk, en stond er een wijnglas met een roos erin op een druiven blad. Bij de laatste was het thema witte rozen. Dit allemaal tegen de mooie, gele kleur van het zandsteen waarmee de meeste gebouwen zijn gebouwd.Niet alleen de tong werd gestreeld ook het oog. En wat moet je kiezen? er zijn binnen een omtrek van een kilometer meer als 8 bodega's. Nooit geweten dat er zoveel verschillende rioja wijnen zijn. Ieder dorp wat we passeren onderweg , heeft minsten 1, liever 3 bodega's. Volgende keer toch met de auto? Kunnen we de hele kofferbak vol laden.

• 05 Oktober 2021 - 16:13

Wij :

Oja hier op de camping in Burgos is het dit keer net een kleine Nederlandse enclave.
    De ene camper is nog langer dan de andere. De ene Nederlander is nog langer onderweg dan de de ander. Het begint met minimaal 6 weken, thuis voor de krest tot overwinteren in zuid Spanje.

• 05 Oktober 2021 - 16:50

Cootje:

Volgens mij hebben jullie het gewoon GOED, leuk te lezen!
    Geniet van de laatste dagen Spanje.

• 05 Oktober 2021 - 17:28

Lil:

Voor ons een beetje memory-lane. Leuk hoor dat jullie in de Rioja geweest zijn. Nu Burgos. Tof. En daar komt de tip weer (beetje afgezaagd). Maar ook hier moet je de kathedraal gezien hebben. Leuk detail: de laatste etappe van de Vuelta is gestart en gefinisht bij en voor de kathedraal. En voor Sandor wat minder naar boven klauteren voor een uitzicht over de stad. En ‘s avonds, met de rest van de bevolking van Burgos, flaneren in je mooiste kleren over de brede hoofdstraat. Dat met die fietstas en die flessen was een echt onvervalst “Annemarietje”: gewoon ergens wat van zeggen en dan een leuke reactie terugkrijgen.