Candas en verder - Reisverslag uit Candás, Spanje van Wij - WaarBenJij.nu Candas en verder - Reisverslag uit Candás, Spanje van Wij - WaarBenJij.nu

Candas en verder

Door: AnneMarie

Blijf op de hoogte en volg Wij

29 September 2021 | Spanje, Candás

Valdovino was ook leuk omdat we tijdens een wandelingetje over het vlonderpad een hele brutale rood borst tapuit stopte, vlak langs het pad. Maar ook een mooie grote vlinder, de koninginnenpage. Natuurlijk geen camera bij me, maar niet getreurd, later op de middag zaten ze er nog en toen heb ik ze wel kunnen fotograferen. Dit is mijn aanvulling op Valdovino.
De volgende stop is in de buurt van Foz. De straat oversteken en je loopt zo het strand op. De golven hier zijn intrek bij de surfers. Er staan dan ook aardig wat surfers op de parkeerplaats bij het strand. De camping is klein en knus. Ik ga voor een wandeling over het strand en een dip in het water van de golf van Biskaje. Verder wat stenen en schelpje zoeken. O, ja de camping lijkt wel een Duitse enclave 2/3 van de camping gasten zijn Duitsers. BBQ-en moest op een aangewezen plek, geen slechte plek om een vuurtje te stoken. Nadat onze hamburgers klaar waren, ons vuurtje maar gedeeld met een Spanjaard, waarvan de kant en klaar BBQ toch iets te klein was voor zij mega kipfilets.
De weg richting Candas (volgende stop) was mooi en bochtig, door de bossen en langs de mooie uitzichten langs de kust. Onderweg regelmatig het treintraject van Ferrol na Gijon, smal spoor. Geen trein te bekennen op deze mooie route. Daar zitten mogelijkheden in, in de zomer een luxe toeristen trein laten rijden voor veel geld. Aangekomen in Candas blijkt er toch een trein te rijden. Candas ligt mooi in een baai, hier wat meer roten en stenen dan een lang strand, weer mooi.
Ook hier hebben de Duitsers een groot deel van de camping over genomen. Hier komen we Henk en Ria tegen, die we ook al in Santiago de Compostella (hier waren ze onze buren) en in Foz waren tegen gekomen. We hebben nu maar wat gedronken samen. Leuk deze toevallige ontmoetingen. De dag begon regenachtig, maar uiteindelijk toch buiten kunnen BBQ-en en eten. Weer een lekkere vakantie dag. O, ja hier een zwarte roodstaart gespot.
Toen ik aan het wandelen was heeft Sandor weer leuke plekjes gevonden voor de volgende dagen. Sandor is een top reisleider. Richting Madrid stoppen we waarschijnlijk in de rioja streek en in Burgos. Maar eerst nog een stop voor Bilbao, Oyambre beach. En vrijdag door naar Bilbao. Als het goed is zijn de plannen dat we dan zaterdag naar her Guggenheim museum gaan en zondag naar Haro, in de Rioja streek. Weer zo’n uitdaging! En dan nog naar Burgos waar we de stad in kunnen met de bus die voor de camping stopt. Ideaal toch. De wegen binnen door langs de kust zijn echt heel mooi (qua uitzicht dan) het wegdek laat te wensen over. Heeft wel als voordeel dat er grote supermarkten onderweg te vinden zijn. Vandaag leek het wel een hele mooie Jumbo. Wat ik wel erg fijn vind is dat als je een stuk vlees wilt dat ze dat nog voor je afsnijden en niet alles voorverpakt is. En het fruit en de groente is ook van top kwaliteit. En, als Hollander gezegd, nog goedkoper ook 0)).

• 29 September 2021 - 23:46

Lil:

Klinkt goed allemaal.

• 30 September 2021 - 07:41

Virginie :

Heerlijk genieten daar zo te lezen! Vergeet de wijn niet te proeven in rioga!

• 30 September 2021 - 08:13

Adrie:

mooi man, veel plezier

• 30 September 2021 - 17:44

Yvonne :

Wat een vakantie verhalen weer. Jullie hebben het goed. Geniet ervan!