Van Matanuska Glacier naar Soldotna en Kemai - Reisverslag uit Kenai, Verenigde Staten van Wij - WaarBenJij.nu Van Matanuska Glacier naar Soldotna en Kemai - Reisverslag uit Kenai, Verenigde Staten van Wij - WaarBenJij.nu

Van Matanuska Glacier naar Soldotna en Kemai

Door: Anne Marie

Blijf op de hoogte en volg Wij

25 Juli 2016 | Verenigde Staten, Kenai

Met mijn blote voeten in het gras , mijn rek en strek oefeningen gedaan. Zeer mindfull met uitzicht op de bergen. Sandor heeft het ontbijt al klaar en we luisteren maar radio Veronica. Opeens zegt de presentator van weekendrick: we hebben een app van Sandor. Hij zit aan het ontbijt in Alaska en luistert naar radio Veronica. Iedereen gaat naar de zon waarom in godsnaam naar Alaska. Het is een hele aparte ervaring om aan de andere kant van de wereld te zitten en je naam te horen op de radio. (let op, dit word vervolgd).
De route gaat vandaag langs Anchorage, in vergelijking is het hier druk, het is dan ook nog zaterdag. Dus tijd voor de amerikanen weekend te vieren. Vergelijken met Nederland is het een peule schilletje, de verkeersdrukte. Door een brand op het stuk langs de Turnagianarm zijn een groot deel van de uitzichtspunten dicht. Ook beluga piont,shit. Nou ja, niet dat je ze te zien krijgt de witte walvissen, maar je weet maar nooit. Met een tij verschil van dik 7 meter dendert het water de zeearm binnen met flinke golven. Dus ook vanaf andere uitzichtspunten is het moeilijk belugas te spotten. Maar ook hier is het uitzicht bijna adembenemend. Bij een punt ff een eitje gebakken en op gepeuzeld.
We hebben een zekerheid in gebouwd. Toen we in Britisch Columbia waren liep het wild gewoon langs de weg. Nou hier dus niet. Wij hebben dus maar een bezoek aan de wildlife refuge gebracht. We hebben nu een lynx, bizons, elanden,beren en herten op de foto. De hekken weg shoppen en klaar. Alleen in nood, dat begrijpen jullie toch wel.
Het tijdverdrijf hier is vissen, vissen en nog eens vissen. Verschillende zalmen, forel noem het maar op. Tot aan je middel in het water met een groot net of een vliegvis werphengel. Het spektakel met de netten moet op het tij. Je parkeert je auto op het strand, je trekt je oksellaarzen aan (of gewoon een droogpak voor het duiken) en je gaat met een mega schepnet de branding in . Dan hou je dat net dwars op de stroming en de zalmen zwemmen er zo in. En dat doe je dan met honderden te gelijk. De vis wordt te plekke schoon gemaakt . Lever voor de pate, kuit voor de lief hebber en de milt kun je ook eten schijnt. Niemand is te beroerd om je iets uit te leggen, en je dan weer een fijne vakantie te wensen. Want ze willen allemaal weten hoelang je er al bent wat je allemaal gaat doen
Verder is het een uitstekende dag om te wassen, het is wat druilerig. Waar we gisteren in de zon ons biertje en het eten op hebben , nodig het vandaag niet uit. Dus wassen en een kleine koffer maken voor morgen.
Dan gaan we beren zien, hopen we.
Jullie horen ws pas weer van ons over een paar dagen. En sorry voor degene met de telefoon naast hun bed. We hebben meestal pas tegen het einde van de middag tijd voor een verhaaltje en dan liggen jullie lekker op een oor.
Oja het wordt vervolgd. Vanmorgen wordt Sandor gebeld door radio Veronica. Want als antwoord had Sandor nog een app gestuurd.
Hij was dus vanmorgen (voor ons dus) live op de Nederlandse radio.
Toen we terug reden nog even langs het lokale vliegveld gereden om te vragen hoelaat we er morgen moesten zijn voor de vlucht naar de Silver Salmon Creek Lodge. We staan op de rol voor 09.00 uur dus als we om 08.30 er zijn was het goed. Nu alle batterijen opladen en fotokaartejes overschieten naar de mobiele HD zodat we morgen weer vollop foto's kunnen maken. De verhalen daarvan komen later dus.

CU S & AM

• 25 Juli 2016 - 06:01

Lil:

Gaaf hoor, Thanks voor de verhalen. Heeft Sandor ook vis op??!!

• 25 Juli 2016 - 09:06

Rob En Nataschja:

Wat een avonturen! Ook wij zijn benieuwd of Sandor de zalm lekker vond. Geniet van de mooie belevenissen.

• 25 Juli 2016 - 17:30

Anne Marie:

Wat denken jullie Sandor en vis. Ik wel heel anders als thuis, stevig en geen vislucht te bekennen.