Warm water en de oude berg - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Wij - WaarBenJij.nu Warm water en de oude berg - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Wij - WaarBenJij.nu

Warm water en de oude berg

Blijf op de hoogte en volg Wij

03 November 2012 | Peru, Cuzco

Warm water en de oude berg

We zijn gisteravond laat in Cusco aangekomen vanuit Aqua Calientes. De treinreis naar en van Aqua Calientes gaat over hoge vlaktes, langs de rivier Urambamba en door kloven. De trein gaat door dorpjes en de huizen staan vlak langs het spoor. Door luid te toeteren kondigt de trein zich aan. Het is dus niet zoals in Nederland daar waar je afgeschermde spoor overgangen hebt.
De trein naar Aqua Calientes is nodig om naar het hoogte punt van deze vakantie te gaan namelijk
Machu Picchu. De trein in Aqua Calientes rijdt op raak afstand van de terrasjes.
Daar aangekomen konden we naar het hotel hetgeen op c.a. 10 min. lopen van het station(netje) is.
Anne-Marie ging wandelen en ik moest nog het een en ander klaar maken voor de tocht naar Machu Picchu. Zoals alles opladen zodat we niet met lege batterijen kwamen te zitten als we eenmaal boven zouden zitten. 's Middags begon het echter te hozen! Gelukkig zat ik binnen en Anne-Marie had wel de poncho's mee. Na de bui wilde ik wat gaan eten en kwam ik Anne-Marie tegen met nog een reisgenoot. Helemaal doorweekt! Het bleef de hele avond een beetje door miezeren.
Ik hoopte wel dat het de dag dat we naar boven zouden gaan droog zou zijn.
We moesten om 04.15 opstaan!!!! 4.45 ontbijten ( voor ons hadden een groep Koreanen het toch al karige ontbijt geplunderd)en om 5.30 de eerste bus naar Machu Picchu.
En jawel het was droog!!! We stonden om 06.00 boven aan de poort. Eerst de wc's opgezocht want in het park zijn er geen wc's! Zelfs op dit erg vroeg tijdstip waren we niet de enigsten.
We volgden de gids die redelijk Engels sprak. Maar omdat er al veel groepen met gidsen waren was het al gauw een aardige kakofonie van talen en ,ook hier, gillende schoolkinderen. Na een uurtje of twee was de toer met de gids klaar en kon een ieder zijns weegs. We hadden ontzetten veel geluk. Het was prachtig weer, een paar mooie wolken rondom de bergen om ons heen en Machu Picchu in de zon. Deze plek is nooit door de Spanjaarden gevonden en dus ook niet geplundert. In de beginjaren van de 20ste eeuw toen het ontdekt werd door een Amerikaan zijn de meeste waardevolle vondsten naar Amerika verdwenen. Nu is Peru in onderhandeling om de spullen terug te krijgen. Machu Picchu heeft heel veel indruk op ons gemaakt. Door o.a. De ligging, de geschiedenis ervan en de grootte. Het is een aardige oppervlakte alles bij elkaar en de Inca's zijn rond 1300 er mee begonnen. Ze hadden toch niets anders te doen. Geen wifi, geen licht, ja zonlicht.
En daar deden ze hele vooruitziende dingen mee. Ze wisten precies wanneer en waar de zon opkwam in welk jaargetijde. Dus ze wisten wanneer ze moesten zaaien en oogsten door de stand van de zon. Ze waren dus aardig intelligent. 2 Van de groep ging nog de berg achter Machu Picchu omhoog. 30 minuten omhoog traplopen! Lijkt me heerlijk als je het lekker vindt.
We hebben heerlijk in de zon van het adembenemend uitzicht genoten. En rond 11.00 (we liepen daar dus al 5 uur ) zijn we met de bus naar Aqua Calientes gegaan. We moesten nog lunchen en de trein naar Cusco zou om 16.43 gaan. Nadat wij onze wandelschoenen uit hadden gedaan en onze voeten weer wat bewegings vrijheid hadden gegeven, zijn we gaan lunchen in het dorpje.
Hier komt de ene muziek band na de andere voorbij om te spelen en wat te verdienen. En ook wat treinen op 3 mtr van je tafeltje. Na 3 weken weet je dat wel, dat van die Condor die voorbij gaat en die met die panfluit.
Dus om 16.43 ging de trein terug naar Cusco. Dat is toch weer een trip van bijna 4 uur! Het grootste gedeelte in het donker. We waren aardig afgedraaid en om 21.15 waren we weer in het hotel.
Aangezien wij 2 dagen geleden in een restaurant hadden gezegd dat we vrijdag terug zouden komen alleen wisten we nog niet hoelaat, zijn we om 21.30 nog een hapje gaan eten. Dus we zaten weer in The Fallen Angel, en de bediening heete ons weer van harte welkom, zelfs met een zoen. Dit is echte een gave tent, waar je ook nog goed kunt eten. Dus als je een keer in Cusco,Peru bent....En rond 23.30 zijn we maar terug gegaan naar het hotel want de ogen wilden niet meer open blijven.

Zaterdag 3 november. Cusco.
Vandaag uitgeslapen. En omdat we weer op hoogte waren had ik weer wat hoofdpijn. Anne-Marie wilde nog even naar de lokale Mercado(markt). Daar wordt van alles verkocht. Bedenkt het en het is er. Nog even op het terras koffie gedronken en daarna terug naar het hotel. We moesten nog inchecken en de instapkaarten uitprinten. Anne Marie heeft de laatste inkopen gedaan, om echte alle inter moleculaire ruimte in de bagage te vullen.
Aangezien we rond 11.00 zondag in Lima aankomen en pas om 21.15 naar A'dam terug vliegen, hebben we een hotelkamer vlakbij het vliegveld geboekt voor weinig. Hoeven we niet op het vliegveld te blijven hangen. Dus dit was een van de laatste verhaaltjes vanuit Peru. Misscjhien morgen nog een afscheids verhaaltje vanuit Lima voordat we vertrekken voor de `12 uur durende vlucht terug naar huis.

CU S

• 04 November 2012 - 08:35

Bianca En Marco:

Klinkt weer erg goed allemaal!!,muv die hoofdpijn dan. Oh, ik kan me al voorstellen wat die annemarie allemaal gekocht heeft! Ze zijn daar toch dol op felle kleurtjes? Ben benieuwd.
    Goede terugvlucht.

• 04 November 2012 - 10:30

Lil:

Gelukkig dat het goed weer was op MP! Tja die Annemarie, jullie hebben thuis nog niets. Hahaha. Geen schaaltjes, geen placemats, geen dingen aan de muur, geen potjes...... ben heel benieuwd wat er plaats gaat maken en verdwijnt naar zolder. Een goede terugvlucht en we bellen asap als jullie thuis zijn.
    xxxxxxxxxxxx