Laatste dag(en) in Zweden - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Wij - WaarBenJij.nu Laatste dag(en) in Zweden - Reisverslag uit Växjö, Zweden van Wij - WaarBenJij.nu

Laatste dag(en) in Zweden

Door: Wij

Blijf op de hoogte en volg Wij

01 Juli 2023 | Zweden, Växjö

Hallo allemaal,

ja, tijd vliegt als je het naar je zin hebt. Dit is al weer ons laatste verhaaltje uit Zweden. Maar dat wil nog niet zeggen dat onze vakantie al voorbij is. Morgen avond laat gaan we met de boot over van Trelleborg naar Rostok in Duitsland. Daarna rijden we door naar Hamburg waar we nog twee nachten hebben geboekt, voordat we woensdag weer naar huis rijden. We zitten nu dus in Vaxjo en er is een konditorei naast de deur. Wat vervelend nu, zelfs met het ontbijt gebak! Maar wel lekker.

Gisterochtend regende het een klein beetje en we zijn toen naar de tuinen van ene Carl Linnaeus geweest.

Hij was een natuuronderzoeker in de 18e eeuw hier in de buurt. Anne Marie was helemaal in haar nopjes met allerlei plantjes en boompjes die daar stonden. En het was zowaar droog en de zon kwam door, Nadat we daar een bakje thee en koffie hadden gedronken zijn we doorgereden naar het wereld beroemde IKEA museum. Wie kent het niet! Het gebouw was eigenlijk de allereerste IKEA in de jaren 50 van de vorige eeuw. Alles wat we van vroeger konden herinneren van IKEA stond daar. En er is zelfs een IKEA hotel. Het concept van IKEA is dat je in iedere winkel waar ook ter wereld hetzelfde kunt kopen. Zelfs in het restaurant is het menu overal hetzelfde.

Aan het einde van de middag zijn we terug gereden naar Växjö. Waar we 's avond lekker gegeten hebben.

Vandaag zijn we naar een glasblaas fabriek geweest. Dat was best interessant. Er was een demonstratie van 3 glasblazers die hun kunsten ( en het is ook echt een kunst) lieten zien. Er was tevens een Engelstalige rondleiding. Er was ook nog een outlet, het leek Rosada in Roozendaal wel of Bataviastad. Van allerlei meuk was er te koop ook het glaswerk en die prijzen liegen er niet om. Een klein vaasje ben je al gauw 150,- Euro kwijt en dan heb nog een vaasje. De glaskunstwerken waren eigenlijk best wel mooi en creatief. Na deze outlet, zijn we nog naar een ander glaswerk uitstalling geweest maar die was wel duur maar niet spectaculair.

Vanmiddag regende het weer een beetje en dus terug naar ons onderkomen. Nu wat om- en inpakken voor de reis en de boot van morgen zodat we zo weinig mogelijk mee de hut in hoeven te nemen.

Als het goed is vertrekt de boot om 21.45 en komen we om 5.45 aan in Duitsland. Een korte nacht dus.

Morgen rijden we nog een stuk langs de kust naar Ystad en hopelijk kunnen we dan een beetje op tijd op de boot.

Daarna hebben we nog twee nachten Hamburg, we gaan het zien.

Groetjes aan iedereen.

SUL8TER. (seeyoulater)

• 01 Juli 2023 - 18:11

Judith Van Den Dam:

[e-1f44d][e-1f64f][e-1f44d] veel ondernomen . Glasblazen is heel bijzonder om een keer gezien te hebben.

een goede voorzetting van jullie reis. Hamburg is nog wel een stukje te gaan zag ik de kaart. Hamburg schijnt een mooie stad zijn

veel plezier

• 01 Juli 2023 - 19:10

Rob En Nataschja :

Linnaeus, wie kent ‘m niet! Leuk om weer te lezen. Wat kosten de [e-1f37b] daar? Geniet er nog maar van!