Stockholm in de zomer! - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Wij - WaarBenJij.nu Stockholm in de zomer! - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Wij - WaarBenJij.nu

Stockholm in de zomer!

Door: Wij

Blijf op de hoogte en volg Wij

26 Juni 2023 | Zweden, Stockholm

Hoihoi,

Wij zijn gisteren uit Sikfors vertrokken, wilde we eigenlijk niet.

Het was daar zo fijn, hotel, tuin, het meer. Ik , AM, heb hier ook weer gezwommen in het donker bruine water. (Echt doen als je in de mogelijkheid bent, als je in Zweden bent.)

Maar vooral de mensen Oscar en Uta. Uta haar kookkunsten gaan we zeker missen.

We hebben er alle avonden gegeten (oke was ook best makkelijk, zo bij het hotel)

De reis gaat door, dus een lange rit naar Stockholm.

Eerste stuk weer mooi door het groene, mooie landschap. Rood,Zweeds huis hier. Dan weer een geel, blauw, wit,grijs of zwart maar zo goed als allemaal van hout. Tussen de akkers met graan omgeven door het groen van de bossen. Voor al heel onkruid wat hier in de berm staat doen ze in Nederland hard hun best om die planten terug te krijgen voor de biodiversiteit.

Daarna , om op te schieten, snelweg tot aan Stockholm. We wilden lekker vroeg in Stockholm zijn zodat we deze dag, de zondag ook nog de stad in konden gaan.

Nu is het in Stockholm meer dan zomers, best warm dus. Dat maakt dat je niet ff overal heen rent om de stad te verkennen.

We hebben een 3 dagen kaart voor het openbaar vervoer. Trein,bus,metro,tram, en ook de veerpontjes tussen de eilandjes in Stockholm. We moeten vanaf het hotel met de trein de stad in, wat erg goed gaat.

De pontjes zijn super leuk om Stockholm van het water af te bekijken. We hebben er een soort rondvaart van gemaakt.

Gisterenavond best moe in het hotel terug. Een gedateerd Best Western. Schoon en een goed ontbijt. We kunnen de auto gratis parkeren en het is echt nog geen 5 minuten lopen naar de trein.

Vandaag, maandag dus ( ja je bent op vakantie zo de dagen kwijt), staat er een fietstour op het programma. We moeten om 9.30 in de stad zijn, vroeg op dus.

De fietstour heeft 3 uur geduurd was super leuk. Het was wel weer r... warm. En bijna iedere stop, voor toelichting over het mooie Stockholm , was in de zon. Veel water drinken dus.

Maar wat een hoop oude gebouwen en schoon overal en ruim, groen.

Nou alleen Gamlastan is niet echt ruim te noemen met zijn smalle steegjes met mooie doorkijkjes naar boven en naar beneden. Dat laatste maakt het voor het fietsen wat lastiger, en ook nog op de kasseien.

Even wat over de fiets, dit keer geen e- bike, maar een hele simpele. Nou ja simpel. Er zit een terugtrap rem op, maar je moet ook terugtrappen om van versnelling te wisselen. Das lastig voor ons doorgewinterde, Hollandse fietsers. Vooral berg op. Maar het was een leuke tour door Lucas uit Brazilie

Omdat we best moe waren, eerst naar even geluncht. Daarna, lopend, opzoek naar een oplaadkabel voor mijn telefoon. Gevonden.

Lopend naar de pont, daar toch maar tram 7 gepakt naar het Vasa museum. Daar hebben we de rest van de middag doorgebracht (lekker koel ook).

Het verhaal over het schip, hoe terug gevonden hebben, hoe ze het geborgen hebben en hoe ze het nu hebben geconserveerd.

Jammer genoeg geen tijd meer voor het ABBA museum. Maar er moet iets over blijven om naar Stockholm terug te komen. We hebben nu al ideeen voor die keer.

Weer met het veerpontje naar Gamlastan en daar lekker zitten en wat eten. Daarna hebben we het wel weer gehad, na deze lange dag. Nog gauw een ijsje scoren en weer terug, veerpont,tram,trein

Maar we kunnen jullie onze ervaringen in Stockholm natuurlijk niet onthouden.

Morgen weer een lange reisdag naar Hjo (spreek je uit als joe).

See you in Hjo.

• 26 Juni 2023 - 23:32

Virginie Franken :

Wat heerlijk dat jullie zo genieten! Voor ons ook leuk om een beetje mee te mogen genieten! Ik kijk weer uit naar het volgende verslag! Veel plezier!

• 27 Juni 2023 - 06:16

Judith:

Super

ik reis telkens een stuk met jullie mee. “Waterloo “de volgende keer dan maar

fijn vervolg van jullie reis

• 27 Juni 2023 - 09:51

Hian:

We genieten mee in Zweden. Zijn weer benieuwd naar het volgend verslag.

Veel plezier hian en loes

• 27 Juni 2023 - 09:51

Hian: