Dagje Inca's - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Wij - WaarBenJij.nu Dagje Inca's - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Wij - WaarBenJij.nu

Dagje Inca's

Door: S&AM

Blijf op de hoogte en volg Wij

31 Oktober 2012 | Peru, Cuzco

Cusco dinsdag 30 oktober.

Zo daar zijn we weer met de verdere belevenissen van onze Peru reis.
Gisteren weer een lange reisdag gehad van Puno naar Cusco. Maar onderweg zijn we toch nog op enkele plaatsen gestopt om dingen van de Inca tijd te bekijken. Eerst waren we naar de begravenistorens van Sillustani geweest. Dit was c.a. 30 minuten van Puno en was best interressant. Vandaar via diverse “Inca Baňos” (wildplas plaatsen) weer een hoge pas over 4300 meter boven n.a.p. Maar nu gelukkig geen last gehad van hoofdpijn of zo. Na de lunch gingen we nog naar een oude Inca tempel. Hier leefden c.a. 300 tot 400 Inca's en hadden daar een soort handelspost opgezet.
Was ook wel interessant. Dan door naar onze eindbestemming de oude Inca stad Cusco.
We kwamen hier om 19.00 aan in het donker. We zitten nu in een ander hotel dan was voorzien omdat dat vol zat. Maar dit hotel is ook perfect. Het is van de stichting Hoop en de faciliteiten zijn prima. Het hotel is op gezet door een Nederlandse om haar stichting te financieren. Eerst maar wat gegeten, restaurantjes te over. Op nog geen 30 meter een restaurantje. Daar liepen wij 2 naar binnen en in no time kwamen er meerdere van de groep binnen. Met kon dus daar flink aan de bak. We wilden een biertje maar dat moest ff bij de buren gehaald worden. Nadat we onze maaltijd ophadden gingen we brainstormen over wat we met het afscheid van onze reisbegeleider zouden gaan doen. Nou de wildste ideeën kwamen over de tafel. Dat brainstormen werd nog erger toen we weer in het hotel aankwamen en meerdere van de groep tegenkwamen en hun mededeelden wat eigenlijk de plannen waren met onze reisleider. Men was erg enthousiast. Zaterdag is namelijk onze laatste dag in Cusco. Zaterdag avond heeft onze reisleider een restaurantje gereserveerd voor het afscheidsdiner. Zondag morgen vliegen we eerst naar Lima en dan 's avonds door naar Amsterdam.
Vandaag een vrije dag dus in Cusco. Cusco is best mooi, tenminste het oude centrum. Veel oude gebouwen die zijn overgebleven vanuit de Inca tijd en de tijd dat de Spanjaarden hier hebben huis gehouden. We zijn lekker wezen shoppen en het gelunched in de hoogste Ierse pub 3360 meter boven n.a.p. En een afstand van 9670 km van de Guinness brouwerij. Tenminste dat stond daar aangegeven. Daarna een stadstoer gedaan met een open dubbeldekker naar een verkleinde uitgave van het Christus beeld uit Rio. Dus toch een beetje Rio. Hier heb je een mooi uitzicht over de vallei waar Cusco in ligt. Zo kan je o.a. Zien dat het vliegveld bijna in de stad ligt.
Morgen hebben we een toer naar de heilige vallei en donderdag gaan we met de trein naar Aqua Calientes om vandaar vrijdagmorgen vroeg naar Machu Picchu te gaan. En dan hebben we de zaterdag dus nog.

Woensdag 31 oktober 2012.
Vandaag hadden we dagexcursie naar de heilige Vallei. We zijn eerst naar Pisac geweest waar we enkele oude Inca opgravingen hebben gezien. Deze liggen over enkele berghellingen verspreid met terrassen er tussen die voor de landbouw werden gebruikt. De ver gezichten waren adem benemend. Vandaar ging het naar de lunch. Dit was een goed buffet met alles erop en eraan. Na de lunch gingen we door naar de volgende Inca nederzetting genaamd: Ollantaytambo. Hier hebben de Inca's een tempel willen bouwen maar de Spanjaarden kwamen en zodoende is dit niet afgebouwd. Maar het is wel erg indrukwekkend. De Inca's waren geen grote mensen maar ze bouwden traptreden voor reuzen leek het wel. We waaiden bijna uit ons hem daarboven op die berg. Bijna weer een hoedje kwijt. Het was hier aardig klimmen, en dus ook weer hijgen. Het gaat steeds beter. We zijn benieuwd hoe lang we thuis profijt hebben van die extra rode bloedlichaampjes. Maar al deze ruïnes en opgravingen zijn wel erg toeristisch. Je hoort van alles.
Spaans, Nederlands, Frans, Duits, Engels en awel zelfs Vlaams. De Heilige Vallei is erg groen en dus erg vruchtbaar. Er worden hier diverse granen, bonen en aardappels verbouwd.
We waren om 08.00 vertrokken en zijn net 18.15 weer terug in het hotel.
Ja en dan is het hier natuurlijk ook Halloween. Vooral heel veel verklede kinderen. Als van alles.
Je kan het zo gek niet bedenken. Maar wel erg gezellig druk in Cusco.
Morgen gaan we om c.a. 7.00 weg om met de trein naar Aqua Calientes te gaan. Vandaar gaan we vrijdag morgen vroeg naar Machu Picchu. Hopelijk is het een beetje mooi weer want de regentijd zit er aan te komen . Tot nu toe hebben we geluk gehad. Maar meestal regent het nu nog alleen in de namiddag dus we kunnen geluk hebben. De belevenissen van de donderdag en de vrijdag zullen we zaterdag met jullie gaan delen.

Natas: Zonde van de loodpockets. Wat de drank betreft we zitten weer op 1 a 2 biertjes per dag. En doe Herman de groeten van ons.
Bianca: Hopenlijk komen de berichtjes nu wel door.

CU S&AM

• 01 November 2012 - 07:30

Bianca:

Alles komt door! Ik lees gretig. Leuk! Geniet ze nog

• 01 November 2012 - 19:44

Nataschje En Rob:

Gelukkig! Ze zijn weer aan de drank. We maakten ons al zorgen!
    Vanavond gaan we Herman de groeten doen.
    Fijne dagen nog!

• 01 November 2012 - 22:20

Danielle:

Kan niet wachten om alle foto's te zien, vind het een heel bijzondere reis!
    Nog een paar hele goede dagen en een veilige terugreis, tot gauw, Jaap en Danielle X

• 01 November 2012 - 22:20

Danielle:

Kan niet wachten om alle foto's te zien, vind het een heel bijzondere reis!

• 02 November 2012 - 17:56

Lil:

Hoi beiden,

Leuk om jullie ervaringen te lezen. Een feest van herkenning toch wel weer. Ik hoop zo dat jullie helder weer hebben op MP. En dat de treinreis er naar toe ook genieten is. Ben benieuwd of jullie nog blauwe knieen en billen aan de rit overhouden. Als jullie in Lima zijn kunnnen jullie een ery testje doen, moet je eens zien hoe lang het duurt voordat je gaat hijgen. Maar helaas is dit niet blijvend. Of je moet in een speciaal tentje gaan slapen. Geniet er nog van. Wij zijn eerder naar huis gekomen. We zaten in een middag tijd in 20 cm. sneeuw met onze zomerbandjes. Tja het was immers nog onze verlate zomervakantie en dan wil je niet aan de winterbanden. Maar je hoort ons niet klagen prima gehad.

Arriverdeci,