Eiland trip - Reisverslag uit Puno, Peru van Wij - WaarBenJij.nu Eiland trip - Reisverslag uit Puno, Peru van Wij - WaarBenJij.nu

Eiland trip

Blijf op de hoogte en volg Wij

28 Oktober 2012 | Peru, Puno

Puno 28 oktober 2012.

Afgelopen vrijdag zijn we dus aangekomen in Puno. Zaterdagmorgen was de boottocht naar Amantani, een eilandje in het Titicacameer. Dat is c.a. 3 uur varen. Maar eerst nog een bezoekje aan het bekende Uros volk. Nee het heeft niets met oerossen te maken. Dit volk woont en leeft namelijk op de drijvende rieteilanden in het Titicacameer. Daar werd uitgelegd hoe zo'n eiland gebouwd wordt. Best wel interessant maar ook hier heeft het toerisme toegeslagen. Daarna verder dus naar Amantani het eilandje waar we ook zouden overnachten. En wel bij een “authentiek” gastgezin. Toen we daar aankwamen moesten we een stukje omhoog lopen. Nou geloof ons omhoog lopen op 3800 meter boven n.a.p. Is bijna topsport. Hijgen als een bospaard. Goed voor de conditie gel.....!
Dus in eigen slakkentempo naar boven. By the way: we zijn al 2x hoger geweest met de bus als de hoogste berg in Europa. Toch een rare gedachte. Aangekomen bij het huisje, authentiek is het wel en het gastgezin was echt heel erg vriendelijk. Het huisje waar wij zaten met nog 2 meiden uit de groep was best wel basic. Maar er werd voor ons lunch gekookt en avondeten. Dit koken gaat gewoon op een houtvuur fornuisje van leem en stenen. Het meer van Titicaca staat erom bekend voor zijn mooie zonsondergangen. Nou voor ons dus niet. Er zaten nogal wat wolken voor.
Toen gingen we avondeten want om 20.00 zou er een dans zijn in het “buurthuis” met lokale mensen en de gasten. Het avondeten was simpel maar verrassend lekker. We hebben tijdens het koken met het gastgezin zo goed als het ging wat kunnen praten. En dat ging best goed. Met een beetje Spaans kom je toch een heel eind. (Peru bijvoorbeeld). Na het eten moesten we ons omkleden naar de lokale dresscode. Vrouwen in traditionele blouse en rok en de mannen in een poncho.
Alles met bijbehorend hoofddeksel natuurlijk. Nou wij naar het praathuis. We werden netjes gebracht. Daar aangekomen waren we dus niet de enigste toeristen. Daar gaat dus een gedeelte authenticiteit. Maar goed er werd gedanst, ik hou daar absoluut niet van, maar soms ontkom je er niet aan. Het was dus best gezellie. Maar wel erg toeristisch opgezet maar daar moeten de mensen het wel van hebben. Na het feestgedruis terug naar ons hutje. En even de baňos opgezocht. Is ook een hele toer waar we jullie nu de details van zullen onthouden. Misschien zitten jullie wel te eten??
's nachts er ook nog uit geweest om even te ontwateren. Ook weer hoofdpijn dus weer een pilletje genomen. Om 6.30 was het ontbijt geregeld. Jawel Pannenkoeken!! Om 08.00 gingen we weer het eiland af om nog een ander eiland te bezoeken. Daar kon gewandeld worde c.a. 1 ½ uur. Welnu zoals bekend zijn wij niet zulke wandelaars en weer omhoog lopen en net hoofdpijn vrij te zijn heeft ons doen besluiten NIET mee te gaan wandelen. Wij zijn met nog 2 van de groep bij de boot gebleven. Het was heerlijk weer lekker windje, graadje of 20, 25 en zon. Ons kleuren schema is dus weer aardig op peil. Factor 50 is wel aan te raden. Nadat wij wat rond gekeken hebben kwam er een boot aan met o.a. Lokale mensen en van alles wat. Je kan het niet zo gek bedenken of het kwam van die boot af. Zelf 3 schapen die op de voorplecht stonden. Verder o.a. Bouw materiaal, eten, drinken,
enz, enz. Omdat wij bij de boot waren gebleven werd de lunch gebracht. Omelet met patat rijst en bakboord,stuurboord ( doppertjes en worteltjes). Rond 13.00 gingen we weer terug naar Puno.
Daar kwamen we om 15.30 aan en om 16.00 zaten we weer in het hotel. Peruanen zouden geen Peruanen zijn als er geen feestje was. En jawel hoor weer grote optochten met trommels en toeters.
De ene nog erger uit de maat dan de ander. Misschien was het wel een wedstrijd om zo vals en uit de maat mogelijk te kunnen spelen.
Morgen gaat de reis verder naar Cusco. En vandaar uit o.a. Naar Machu Pitchu de wereld beroemde oude Inca stad. En ook nog eventueel naar de heilige vallei.

Luitjes vanuit Puno de beste groetjes.
P.S. De lomo wacht. (heeft niets met lama te maken).
PP.SS Nog steeds geen alcohol gehad op deze hoogte
S&AM

• 31 Oktober 2012 - 05:07

Bianca:

Hebbes, het verlsag. Leuk. Rob had me al wat bijgepraat bij borrel in zwembad donderdag.Ha luitjes, ja wennen die hoogtes he? Jullie zullen slank thuiskomen. Tenzij je erg vaak die lomo kiest. Hoe is de groep?

• 31 Oktober 2012 - 05:08

Bianca:

Ik bedoel leo, die was er afgelopen donderdag.

• 31 Oktober 2012 - 21:11

Nataschja:

Hallo schatjes,
    Wat een gedoe met die hoogte! Ik zie wel een voordeel... als jullie thuis zijn dan zijn jullie na 1 drankje al voldaan, want jullie zijn geen alcohol meer gewend. Maar ik lees ook hele mooie dingen en feestjes met dansen, dat is toch wel gezellig!
    Dus jullie komen terug zo bruin al peruaantjes met traditionele kleren aan van lamawol?
    Ik hoop dat jullie nog lekker genieten. Hier is het echt herfst.
    En hard werken natuurlijk...
    Morgen gaan we even naar het zwembad, dan kunnen we weer even bijkletsen met Herman.
    De bikkelduik was leuk. (Behalve dan dat onze loodpockets gejat waren.)
    Groetjes en geniet van alles wat jullie nog gaan beleven!

• 01 November 2012 - 10:54

Marianne:

he luitjes,

mooie verslagen schrijven jullie!! Zo levendig, dat ik me al helemaal voor kan stellen hoe annemarie eruit zal zien, al dansende met n rok aan volgens de lokale dresscode...hahaha
    Toch moet je wel profijt hebben van je goeie conditie dankszij je inspanningen bij de Tacoyo?! is het allemaal toch niet voor niks....have fun!!